יחסי ציבור ודוברות בעידן הבינה המלאכותית: גם הצ'אטבוטים צריכים להכיר אתכם

הבינה המלאכותית משנה את הדרך שבה אנשים מחפשים מידע, מקבלים המלצות ובוחרים מותגים. יותר ויותר צרכנים מבקשים מהצ'אטבוטים מידע על תחומים מסוימים והמלצות על מוצרים או שירותים. כדי להיות חלק מהתשובות של הצ'אטבוטים ושימליץ עליכם, נדרשת נוכחות תקשורתית אמינה, עקבית ובעלת ערך. העיתונות ויחסי ציבור בעידן ה- AI מחדשים את חשיבותם.

מאת: אורן בסון, מנכ"ל אולמדיה יחסי ציבור וניו מדיה

אנשים לא מסתפקים יותר רק בגוגל. הם שואלים את ה- AI על מנת להשיג ידע  וגם לקבל חוות דעת ועצות. צרכנים שואלים את ChatGPT, Copilot, Gemini, Perplexity וקלוד אודות רשימות של מותגים וחברות מובילות (לדעתו). אם אתם לא שם – אתם לא בתודעה. אחד המקורות המרכזיים של הצ'אטבוטים הוא העיתונות וככל שאלו אתרים אמינים יותר, כך דעתם נחשבת יותר. לכן, יחסי ציבור בעידן ה- AI  הופכים קריטיים עוד יותר ומחייבים חשיבה מחודשת על נראות דיגיטלית והשפעה תקשורתית.

ממנועי חיפוש לצ'אטבוטים חכמים

גוגל עדיין שחקן מרכזי בזירת הדיגיטל, אך היא כבר לא לבד. יותר ויותר צרכנים, לקוחות ומשתמשים פונים היום אל הצ'אטבוטים מבוססי AI ושואלים שאלות של ממש: מיהם עורכי הגדולים המתמחים בפינוי בינוי? על אילו מלונות תמליץ בגליל המערבי? איזו חברה מבצעת תרגילי מוכנות למתקפות סייבר? איזו מכונית חשמלית מתאימה למשפחה בתקציב של עד 180,000 ₪, באיזו עיר לבחור. ואם גוגל מספקת קישורים, ה- AI מספק תשובות. לעיתים עם רשימות, שמות, המלצות, טבלאות השוואה ולינקים. השאלה היא: האם המותג שלכם יופיע שם ואם יופיע כיצד הוא ידורג?

איך הצ'אטבוטים בונים את הידע שלהם?

כדי לתת לצורך הזה מענה להפיכת חיפושים לקליקים או רכישות, נוצרת תעשייה של כלים וסוכנויות שמתמחים ב- AIO – אופטימיזציה של בינה מלאכותית או GEO – Generative Engine Optimization שעוסקים בהשפעה על התשובות שיספקו הצ'אטבוטים. איך משפיעים? בניגוד לגוגל, שמפנה למקורות, צ'אטבוטים מבוססי AI מחברים את התשובה בעצמם –  על בסיס מאגרי מידע עצומים שכוללים אתרי אינטרנט, חדשות, מאמרים, בלוגים, אתרי לקוחות, פורטלים מקצועיים, מידע אקדמי ועוד. הם לומדים מהם מה נחשב איכותי, אמין, נפוץ ומומלץ.

כאשר מותג מופיע תדיר בכתבות עיתונאיות, סקירות מקצועיות או באתרי חדשות מוכרים -הסיכוי שה- AI יזהה אותו כמקור אמין – עולה. וכאשר המידע מגובה בקישורים נכנסים לאתר החברה, תוכן עקבי ורלוונטי, אזכורים חוזרים במדיה אמינה – האלגוריתם נותן "ציון אמינות" גבוה יותר. די דומה לניתוח שגוגל עושה.

מנהלי שיווק: תפקיד כפול לאדם ולמכונה

העבודה של מנהלי השיווק כיום היא כפולה: להשפיע על דעת הקהל האנושית – דרך חשיפה בערוצים שונים במדיה דיגיטלית ומדיה מסורתית דרך פרסום, כנסים, דיוור, כתבות וראיונות וכו'. ובמקביל, לשכנע את הבינה המלאכותית שהחברה היא גורם מוביל, חשוב ונוכח. אם בעבר כתבה ב"גלובס" הייתה נכס בזכות החשיפה לקוראים – היום היא נכס גם משום שה- AI קורא אותה, זוכר אותה, ובונה ממנה את התשובות שלו.

לאן הולכים מכאן?

המעבר ממנועי חיפוש לצ'אטבוטים מחייב שינוי מחשבתי בקרב אנשי שיווק, דוברים ומנהלי מוניטין. אין זה די להופיע בגוגל – יש להופיע בתשובות של ה- AI ובדומה לגוגל ככל שיהיה מידע חיובי יותר עליכם, כך הדירוג והתדמית שלכם יהיו טובים יותר ובסוף הנוכחות שלכם תוביל להכנסות ומכירות. איך עושים זאת? עם אזכורים תקשורתיים תכופים באתרי אינטרנט (רצוי עם סמכות גבוהה, אך גם אתרים קטנים יותר נקראים על ידי ה- AI), נוכחות באתרים עם קישורים חיצוניים ממקורות אמינים, תוכן איכותי ומעודכן, שמספק ערך אמיתי לקוראים – ומעקב שוטף אחרי הנוכחות שלכם ב- AI ומה שהוא אומר עליכם. בגוגל אתם בודקים את איכות ה- SEO שלכם באמצעות המיקום שלכם בביטויי חיפוש שונים. ב- AI אתם בודקים האם אתם נוכחים בשאלות הקשורות לקטגורית העיסוק שלכם ואם אתם נוכחים מה דעתו של הצ'אטבוט עליכם.

בעולם שבו צרכנים מנווטים את ההחלטות שלהם דרך צ'אטבוטים חכמים,  מי שלא מופיע – פשוט לא קיים .יחסי ציבור אינם רק כלי שיווק – הם הפכו לכלי קריטי בעיצוב הדרך שבה הבינה המלאכותית רואה אתכם. ההשקעה בנוכחות תקשורתית נכונה היום, תביא לחשיפה משמעותית יותר – לא רק בקרב עיתונאים וקוראים, אלא גם בקרב האלגוריתמים שמעצבים את דעת הקהל של המחר.

המאמר פורסם לראשונה באתר "ישראל היום".

תוכן עניינים

פוסטים נוספים

מתוך TheMarker: "היתרון של אולמדיה הוא הריכוז של לקוחות בתחומים דומים המאפשר לנו לחבר אותם לסיפור אחד"

כחלק מהשינויים הפוקדים את עולמות ההיי-טק, הטכנולוגיה, הצרכנות, התיירות והפיננסים, לצד שינויים מהותיים בשוק התקשורת המלווה בחדירה מסיבית של רשתות חברתיות וכלי תקשורת חדשים, האתגר

קרא עוד »